Jos et ole koskaan aiemmin käynyt saunassa, lisää saunan kestoa ja tehoa asteittain: "Voit aloittaa 10 tai 15 minuutin istunnoilla ja pidentää sitten vierailusi kestoa sen mukaan, miltä sinusta tuntuu", neuvoo Samantha McKinney, M.D. , kunto-asiantuntija. Life Time yritys. 

Hyötyäksesi saunakäynnistä sinun ei tarvitse riisuutua kokonaan. "Suosittelen jopa käärimään itsesi lakanaan imemään hikeä", sanoo naturopaattinen lääkäri Melanie Keller. "Ja kun menet ulos, ota se pois ennen suihkuun menoa." 

Joten, jos olet saunafani, niin tässä on saunan valoisa puoli. 

Auttaa ylläpitämään lihasmassaa
Eräässä 2021-tutkimuksessa havaittiin, että saunat voivat pidentää aktiivista pitkäikäisyyttä, koska ne auttavat säilyttämään lihasmassaa ja suojaamaan tulehduksilta. 

Edistää sydämen terveyttä
Sauna voi myös parantaa kardiovaskulaarista kestävyyttä alentamalla leposykettäsi ajan myötä. Saatat myös huomata, että pystyt harjoittelemaan pidempään ja palautumaan nopeammin kuin jos et olisi käyttänyt saunaa. 

Lisää ihon vahvuutta
Saunan lämpö auttaa kuorimaan kuivia ihosoluja helpommin, ja hikoilu voi myös johtaa verenkierron paranemiseen ja kollageenin tuotannon lisääntymiseen. Vaikutukset vaihtelevat kuitenkin yksilöllisesti ihotyypistäsi riippuen. 

Puhdistaa huokoset
Hikoilu auttaa myös puhdistamaan huokoset, mikä tarkoittaa, että ihosi voi näyttää kirkkaammalta saunakäynnin jälkeen. Mutta jos sinulla on ihosairaus, kuten ekseema tai psoriaasi, asiantuntijat varoittavat, että saunan käyttö voi pahentaa tilaa. Ota yhteyttä ihotautilääkäriin ennen saunakäyntiä ja lopeta vierailu, jos huomaat ihottumaa tai ihosairauksien pahenemista. Saunan kostea ilmapiiri voi edistää ihosairauksia aiheuttavien bakteerien kehittymistä. 

Auttaa rentoutumaan
Sauna voi myös olla loistava tapa rentoutua työpäivän jälkeen, McKinney sanoo. Tästä huolimatta on tietysti tärkeää pidättäytyä alkoholin juomisesta, mutta muista juoda vettä kuivumisen välttämiseksi. 

Lievittää alaselän kipua
Vuoden 2019 tutkimuksessa todettiin, että saunat voivat lievittää tehokkaasti alaselän kipuja. Kirjoittajat suosittelevat kokeilemaan pari hoitokertaa, jotta näet, auttaako se todella lievittämään oireita, ennen kuin käytät sitä säännöllisesti hoitona. 

Jos vierailet saunassa väärin. 

Koska hikoilet runsaasti, menetät arvokasta nestettä. Varmista ennen saunassa käymistä, että nestetasosi on normaali (virtsasi on vaaleankeltaista). McKinney muistuttaa, että jos käyt saunassa treenin jälkeen, on erityisen tärkeää palauttaa vesitasapainosi elektrolyyttejä unohtamatta. 

Huimaus
Jos tunnet huimausta, mene ulos, McKinney sanoo. Ennen kuin menet saunaan, ei haittaa, että keskustelet suunnitelmistasi lääkärisi kanssa. Vuonna 2018 tehdyssä systemaattisessa katsauksessa havaittiin, että saunan käyttöön liittyviä riskejä voivat olla alentunut verenpaine ja hengitysteiden ärsytys. 

Korkea tai matala verenpaine
Jos sinulla on matala tai korkea verenpaine tai sinulla on ollut sydänkohtaus, keskustele lääkärisi kanssa ennen saunan käyttöä. Jopa saatuaan luvan asiantuntijalta, älä viivytä istuntoja rajoittamalla ne 20 minuuttiin. Muista juoda vettä ja poistua saunasta, jos tunnet huimausta. Ja muista pääasia: mitä tahansa tavoitteletkin, ole varovainen, saunakäynnin tulee tuottaa vain iloa ja parantaa hyvinvointiasi.