Sauna ei ole vain lepo- ja rentoutumispaikka. Se on myös tehokas työkalu terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseen. Tässä artikkelissa tarkastellaan saunan monia etuja tieteellisen tutkimuksen tukemana, jotka kattavat muun muassa urheilun, pitkäikäisyyden, unen, painonpudotuksen, nuorentamisen, puhdistuksen, ennaltaehkäisyn, kuntoutuksen, kuntoutuksen ja stressinhallinnan. 

1. Tue fyysistä aktiivisuutta ja urheilua
Tieteelliset tutkimukset osoittavat, että saunakäynnit voivat parantaa fyysistä kestävyyttä sekä nopeuttaa palautumista intensiivisen harjoittelun jälkeen. Sauna lisää verenkiertoa, mikä auttaa paremmin ravitsemaan lihaksia ja niveliä, mikä puolestaan voi auttaa vähentämään loukkaantumisriskiä. 

Viite: Scoon, G. S., Hopkins, W. G., Mayhew, S. ja Cotter, J. D. (2007). Harjoituksen jälkeisen saunomisen vaikutus kilpailevien miesjuoksijoiden kestävyyssuoritukseen. Journal of Science and Medicine in Sport, 10(4), 259-262. 

2. Pitkäikäisyys ja terve ikääntyminen
Sauna auttaa parantamaan verenkiertoa ja vähentämään tulehdusta, millä voi olla positiivinen vaikutus pitkäikäisyyteen. Säännöllinen saunominen vähentää kroonisten sairauksien riskiä ja kokonaiskuolleisuutta. 

Viite: Laukkanen, T., Khan, H., Zaccardi, F., & Laukkanen, J. A. (2018). Yhteys saunomisen ja kuolemaan johtavien sydän- ja verisuonisairauksien sekä kaikista aiheuttamista kuolleisuustapahtumista. JAMA Internal Medicine, 178(7), 954-961. 

3. Parempi uni
Sauna edistää rentoutumista ja stressin vähentämistä, mikä voi parantaa unen laatua. Ennen nukkumaanmenoa saunominen parantaa verenkiertoa ja rentouttaa lihaksia, mikä edistää syvempää ja levollisempaa unta. 

Viite: Konturek, S. J., Konturek, P. C., Brzozowski, T. ja Brzozowski, A. (1991). Stressi ja suolisto: patofysiologia, kliiniset seuraukset, diagnostinen lähestymistapa ja hoitovaihtoehdot. Journal of physiology and Pharmacology: Polish Physiological Societyn virallinen lehti, 42(3), 113. 

4. Painonpudotus ja aineenvaihdunta
Sauna edistää painonpudotusta hikoilun ja aineenvaihdunnan kiihtymisen kautta. Saunatunnit voivat auttaa polttamaan kaloreita ja parantamaan kehon yleistä aineenvaihduntaa. 

Viite: Crinnion, W. J. (2011). Sauna arvokkaana kliinisenä työkaluna sydän- ja verisuoni-, autoimmuuni-, myrkyllisistä ja muista kroonisista terveysongelmista. Alternative Medicine Review, 16(3), 215-225. 

5. Nuorentaminen ja puhdistus
Sauna puhdistaa ihon hikoilun kautta ja voi parantaa sen ulkonäköä. Saunan lämpö auttaa avaamaan ihohuokosia ja huuhtelemaan pois myrkkyjä, mikä puolestaan auttaa nuorentamaan ihoa. 

Viite: Jokinen, E., & Sipponen, A. (2002). Saunan aiheuttamat ihomuutokset. Acta dermato-venereologica, 82(6), 422-424. 

6. Ennaltaehkäisy ja kuntoutus
Sauna voi toimia erinomaisena keinona ehkäistä erilaisia sairauksia, myös hengitystieinfektioita. Sitä käytetään myös lääketieteellisiin tarkoituksiin kuntoutukseen vammojen ja leikkausten jälkeen. 

Viite: Hannuksela, M. L., & Ellahham, S. (2001). Saunan hyödyt ja riskit. The American Journal of Medicine, 110(2), 118-126. 

7. Taistele stressiä vastaan
Sauna auttaa vähentämään stressiä ja parantamaan henkistä hyvinvointia. Saunan lämpö ja rentoutuminen auttavat vapauttamaan endorfiineja, hyvän olon hormoneja, jotka voivat parantaa mielialaa ja vähentää ahdistusta. 

Viite: Hussain, J. ja Cohen, M. (2018). Säännöllisen kuivasaunan kliiniset vaikutukset: Systemaattinen katsaus. Todisteisiin perustuva täydentävä ja vaihtoehtoinen lääketiede, 2018. 

Saunat tarjoavat laajan valikoiman terveyshyötyjä tieteellisen tutkimuksen tukemana. Säännöllinen saunan käyttö voi vaikuttaa suotuisasti fyysiseen ja henkiseen terveyteen, auttaa ylläpitämään liikuntaa ja voi olla osa strategiaasi terveelliseen ja aktiiviseen elämään. On tärkeää muistaa ryhtyä varotoimiin ja neuvotella lääkärin kanssa, varsinkin jos sinulla on lääketieteellisiä rajoituksia.