Naisille, jotka välittävät kasvojen ihostaan ja hiuksistaan, saunan edut ovat ilmeiset. 

Muinaiset mayat ymmärsivät hikoilun hyödyt. Noin 3000 vuotta sitten muinainen maya-sivilisaatio käytti niin kutsuttuja "hikitaloja" paitsi hyvän terveyden ylläpitämiseen myös uskonnollisiin tarpeisiinsa. 

Eurooppalaiset tutkijat kutsuvat Bysantiksi paikkaa, jossa sauna keksittiin. Bysantin väitetään lainanneen tätä perinnettä muinaisista slaaveista. Lähes jokaisessa kulttuurissa on oma tapansa käyttää lämpöä rentoutumiseen, terapiaan ja rituaaleihin. Muista, että muinaiset roomalaiset kylpylät, modernit turkkilaiset höyrysaunat, venäläiset ja korealaiset kylpylät sekä nykyään muodikkaat amerikkalaiset kylpytynnyrit/porealtaat ovat vain muutamia esimerkkejä. 

Vanhin lämmönkäyttötekniikka on sauna. Sitä ovat käyttäneet Euroopan ja Aasian pohjoiset kansat satojen vuosien ajan. Lisäksi nyky-Suomessa joka kolmas suomalainen käy säännöllisesti saunassa. Myös Yhdysvalloissa saunojen suosio on vahvistumassa. Eri lähteiden mukaan Yhdysvalloissa on yli miljoona saunaa. 

Kuivalla kuumuudella on suuri vaikutus kehoon. Hikoilu alkaa melkein välittömästi. Keskivertoihminen menettää jopa tuopin (noin puoli litraa) hikeä lyhyen saunakäynnin aikana. Kuivassa ilmassa hiki haihtuu kuitenkin niin nopeasti, että ihminen ei täysin ymmärrä, kuinka paljon hän on hikoillut. Ihon lämpötila kohoaa noin 40 celsiusasteeseen muutamassa minuutissa, mutta kehon sisälämpötila kohoaa paljon hitaammin ja pysyy yleensä alle 37,7 celsiusasteessa. Saunassa syke nousee noin 30 %. Tämän seurauksena sydän lähes kaksinkertaistaa pumppaamansa veren määrän joka minuutti. Verenvirtaus suuntautuu itse asiassa sisäelimistä ihonalaiseen kerrokseen ja pintakudoksiin. Verenpaine saunassa voi joko nousta tai laskea eri ihmisillä. Kaikki nämä oireet normalisoituvat, kun ihminen jäähtyy saunan jälkeen. Sauna siis toisaalta auttaa rentoutumaan, toisaalta se saa sydämen toimimaan intensiivisemmin. 

Saunat jaetaan useisiin eri tyyppeihin huoneen lämmityksen mukaan. Puulämmitteisessä saunassa ilma on kuivaa ja kuumaa. Sähkösauna lämmittää myös ilman korkeisiin lämpötiloihin, jolloin se on erittäin kuiva. Infrapunasäteilyllä varustetussa saunassa asennetaan erityisiä lamppuja, jotka lämmittävät ihmiskehoa valoaalloilla huoneen ilman sijaan. Tyypillisesti tällaisissa saunoissa lämpötila on alhaisempi kuin muissa, mutta ihmisen hikoilu on yhtä voimakasta kuin esimerkiksi sähkö- tai puulämmitteisessä saunassa. 

Höyrysauna eroaa merkittävästi yllä mainituista saunoista - korkea kosteus korkeassa lämpötilassa - nämä ovat sen ominaisuuksia. 

Saunakäynti on Suomessa valtakunnallinen harrastus. Tästä syystä suurin osa saunaturvallisuutta koskevista tieteellisistä tutkimuksista on tehty juuri tässä maassa. Esimerkiksi 16 kuukautta kestäneessä tutkimuksessa 1 631 sydänkohtauksesta Helsingissä havaittiin, että vain 1,8 % niistä tapahtui 3 tunnin sisällä saunasta. Toisessa tutkimuksessa 6 175 äkillisestä kuolemasta, jotka tapahtuivat yhden vuoden aikana, vain 1,7 % tapahtui 24 tunnin sisällä saunasta, ja monet kuolemantapauksista liittyivät alkoholiin. Suomalaisten tutkimusten mukaan sauna auttaa vähentämään sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin kuolemisen riskiä. Tutkijat havaitsivat, että mitä useammin miehet käyvät saunassa ja mitä pidempään he viipyivät saunassa yli 20 vuoden ajan, sitä pienempi heidän riskinsä sairastua äkilliseen sydänkuolemaan ja kuolemaan johtaviin sydän- ja verisuonisairauksiin. 

Mutta soveltuvatko nämä tiedot muiden maiden asukkaille, joissa saunan käyttö ei ole yhtä yleistä kuin Suomessa? 

Turkkilainen hamam. Kanadalaiset tutkijat suorittivat tutkimuksen sydänsairauksista kärsivillä potilailla. He vertasivat 15 minuutin saunan vaikutuksia tavalliseen juoksumaton rasitustestiin. Potilailla ei raportoitu rintakipua, epänormaaleja sydämen rytmejä tai EKG-muutoksia kummankaan aktiivisuuden yhteydessä. Sydäntutkimukset osoittivat useimmilla potilailla sydänlihasten verenkierron häiriöitä, mutta saunan aiheuttamat muutokset olivat lievempiä kuin liikunnan aiheuttamat. 

Saunat ovat myös varsin turvallisia sepelvaltimotautipotilaille. Japanilaisessa tutkimuksessa havaittiin, että kahden viikon päivittäinen saunominen saattaa jopa parantaa joidenkin potilaiden verisuonten toimintaa. Sydänpotilaiden on kuitenkin parempi kääntyä lääkärin puoleen ennen saunan käyttöä. 

Todennäköisesti ne, jotka voivat tehdä kevyttä liikuntaa, kuten kävellä puoli tuntia tai kiivetä 3-4 portaita pysähtymättä, eivät vahingoita saunaa. 

Kuiva saunailma ei vahingoita ihoa tai keuhkoja. Lisäksi jotkut potilaat, joilla on psoriaasi ja kroonisia ihosairauksia, raportoivat kutinasta helpotusta. Astmapotilaiden vinkumisen määrä vähenee saunan jälkeen. Yleisesti ottaen sauna on varsin turvallinen keholle. Saunan hyödyllisiä vaikutuksia ovat kehon rentoutuminen, ihohuokosten puhdistaminen, stressin vähentäminen ja energiatason nostaminen, immuunijärjestelmän vahvistaminen, lihaskipujen vähentäminen, nivelten liikkuvuuden parantaminen, niveltulehduskipujen lievitys ja monet muut. Jopa laulaja Lady Gaga osti saunan ja käyttää sitä kroonisen kivun hoitoon. 

Ennen sekä saunan että kylpytynnyrin käyttöä on suositeltavaa: olla juomatta alkoholia (alkoholi kuivattaa kehoa, aiheuttaa uneliaisuutta ja lisää stressiä sydämessä), rajoittaa oleskeluaika 15-20 minuuttiin (lämpöhalvauksen välttämiseksi) ) ja jäähtyä luonnollisesti sen sijaan, että uppoutuisit välittömästi jääveteen (tämä pätee erityisesti ytimiin). No, ja tietysti juo tarpeeksi vettä ja kuuntele kehoasi saunassa. Ei ole suositeltavaa syödä liikaa ennen saunaa. Matalaverenpaineisten ja raskaana olevien naisten saunaa ei suositella. Kuten sanotaan, kylmä pää on paras tapa nauttia kuumasta saunasta. 

Monissa amerikkalaisissa urheilukeskuksissa on kuivasauna. Usein näkee ihmisiä, jotka juoksumatolla tai kuntoiluvälineillä treenaamisen jälkeen tai harjoittelun sijaan lähtevät saunaan laihduttamaan. Vaikka sauna on turvallista ja terveydelle hyödyllistä, se ei voi täysin korvata säännöllistä liikuntaa. Asiantuntijat sanovat, että noin 500 gramman menetys on mahdollista. painoa saunan aikana, mutta tämä ei ole rasvan menetystä, vaan veden vapautumista kehosta. Ja tämä laihtunut paino palaa heti, kun henkilö syö tai juo jotain. Sauna on samalla erittäin tehokas tapa palautua harjoittelun jälkeen. 

Saunan hyödyistä naisten terveyteen on tehty erilaisia tutkimuksia. Esimerkiksi Journal of Human Kinetics raportoi, että 30 minuutin saunassa viettäminen lisää naisten kasvuhormonin määrää, mikä puolestaan auttaa kehoamme hajottamaan rasvaa ja rakentamaan lihaksia. Naisille, jotka välittävät kasvojen ihostaan ja hiuksistaan, saunan edut ovat ilmeiset. Sauna ei ainoastaan avaa ihohuokosia ja poista kuolleita ihosoluja, vaan myös aktivoi talirauhasia.