Sydän, aivot, iho ja koko keho hyötyvät tästä käytännöstä, jota eri ihmiset ovat kehittäneet vuosisatojen ajan. Lisäksi se voi estää vilustumista ja jopa aivohalvauksia. Vaikka termi "sauna" tulee suomen kielestä, terveyttä parantavien ja rituaalikylpyjen käytäntö on ollut tiedossa muinaisista ajoista lähtien. Venäläinen höyrysauna, japanilainen mushi-buro, roomalaiset kylpylät ja atsteekkien temazcalit ovat joitakin tunnetuimpia esimerkkejä. Rakkaus ja kiinnostus kylpyjä kohtaan tuhansien vuosien ajan johtuu monista eduista, joita lääketiede on auttanut selventämään viime vuosina. 

Yleisesti ottaen kylpyjä on kahta päätyyppiä. Siellä on kuivasauna, joka tunnetaan myös suomalaisena saunana, jonka ilman lämpötila vaihtelee 80-90 ºC, mutta jonka suhteellinen kosteus on erittäin alhainen, enintään 20 %. Toinen tyyppi on höyrysauna, kuten venäläinen sauna tai turkkilainen sauna, joka tunnetaan myös turkkilaisena saunana. Tällaisissa kylvyissä, joiden kosteus on erittäin korkea, jopa 85%, lämpötilaa pidetään enintään 40-65 ºC. Tästä johtuen kylpylä on täynnä höyryä. 

Kylpylöiden ympärillä on koko niiden pitkän historian ajan käyty jatkuvaa keskustelua niiden hyödyistä tai haitoista, kiinnostus niitä kohtaan joko hiipui tai lisääntyi uudelleen, kylpylät joko kiellettiin tai sallittiin uudelleen. Mitä moderni lääketiede sanoo kylvyistä? 

Viime vuosikymmeninä tehdyt tutkimukset ovat vahvistaneet ainakin kuusi tärkeintä kylpyn ja saunan terveyttä parantavaa vaikutusta. 

Lisääntynyt elinajanodote
Viimeaikaiset tutkimukset ovat löytäneet yhteyden tiheän saunan käytön ja pitkäikäisyyden välillä. Vuonna 2018 tehdyssä 2 277 miehen tutkimuksessa havaittiin, että niillä miehillä, joilla oli terve sydän-hengityskunto ja säännöllinen saunan käyttö, "kuolemaan johtavien sydän- ja verisuonitapahtumien riski ja kaikista syistä johtuva kuolleisuus vähenivät merkittävästi". Nämä tulokset vahvistivat edellisen vuoden 2015 tutkimuksen tulokset, jonka teki sama tutkijaryhmä Iso-Britanniasta, Yhdysvalloista ja Suomesta. Joka tapauksessa kirjoittajat selventävät, että tämän yhteyden tarkkoja syitä ei ole vielä tunnistettu ja niiden selvittämiseksi tarvitaan uutta tutkimusta. Yksi mahdollinen versio on yleinen elämänlaadun kohoaminen, joka johtuu "onnellisuuden välittäjien" endorfiinien tuotannosta saunan aikana, mikä johtaa psyykkisen stressin vähenemiseen, ahdistuksen, jännityksen ja masennusoireiden vähenemiseen. 

Saunakäynti vastaa harjoittelua sydämelle.
Saunakäynti on merkittävä fyysinen aktiviteetti, jolla on pitkällä tähtäimellä urheilun kaltainen positiivinen vaikutus. Tämä johtuu siitä, että ihmisen syke nousee saunassa samalle tasolle kuin kohtalaisen liikunnan, kuten pyöräilyn, aikana. Näihin päätelmiin tekivät Saksassa tehdyn tutkimuksen tekijät, joka julkaistiin viime vuoden puolivälissä Complementary Therapies in Medicine -asiantuntijalehdessä. Martin Lutherin yliopiston Halle-Wittenbergin ja Berliinin lääketieteellisen keskuksen tiimi analysoi 19 miehen ja naisen tietoja, jotka käyttivät saunaa 25 minuuttia ja tekivät ergometrisen testin kuntopyörällä. Sykkeen nousu oli sama molemmissa tapauksissa. Lisäksi tutkijat havaitsivat, että saunassa käynti ei alenna verenpainetta, kuten aiemmin luultiin, vaan päinvastoin nostaa sitä. Siksi verenpainetautia sairastavien on oltava erittäin varovaisia saunassa ja kylvyssä käydessään ja lähestyttävä niitä samalla tavalla kuin vakavaa fyysistä toimintaa. Jos lääkäri rajoittaa fyysistä aktiivisuutta, tämä rajoitus koskee myös höyryhuoneissa ja saunoissa käymistä. 

Säännöllinen saunan käyttö voi vähentää aivohalvauksen riskiä
Espanjan neurologien seuran aivoverisuonisairauksia käsittelevän tutkimusryhmän mukaan aivohalvaus on ensimmäinen espanjalaisten naisten ja toinen miesten kuolinsyy. Mutta sauna voi olla ehkäisymuoto. Vuonna 2018 tehty tutkimus, johon osallistuivat samat tutkijat Halle-Wittenbergin Martin Lutherin yliopistosta, vahvistaa, että aivohalvauksen riski pienenee merkittävästi keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä ja naisilla, joilla ei ole kroonista sydän- ja verisuonitautia ja jotka käyttävät usein saunaa. 

Sauna ehkäisee vilustumista
Säännöllisesti ja jatkuvasti saunassa käyvät ihmiset vilustuvat harvemmin. Tämän vahvistivat Wienin yliopiston tutkijat. Mutta jos joku on jo saanut taudin, saunassa käyminen ei auta vähentämään oireita tai lyhennä sen kulkua. Jo kehittyneeseen vilustumiseen sauna voi antaa vain tilapäistä helpotusta, aivan kuten sauna saa aikaan tilapäistä keuhkojen toiminnan paranemista, mikä saattaa hieman helpottaa astmaa ja kroonista keuhkoputkentulehdusta sairastavaa. Mutta tämä vaikutus katoaa, kun potilaat palaavat normaaleihin elinoloihinsa. 

Sauna edistää urheilullista suorituskykyä
Saunalla on myös etunsa urheilijoille. Uusiseelantilaiset tutkijat havaitsivat tutkimuksessaan, että saunassa käynti harjoituksen jälkeen parantaa kestävyysurheilijoiden suorituskykyä. Teoksen tekijöiden mukaan tämä johtui urheilijoiden kehossa kiertävän veren määrän lisääntymisestä. Toisessa tutkimuksessa havaittiin parannuksia, jotka liittyvät lisääntyneeseen plasman tilavuuteen pyöräilijöillä, jotka myös vaativat useita saunaistuntoja päästäkseen parhaaseen suoritukseensa. Lisäksi sauna auttaa lihaksia palautumaan fyysisen rasituksen jälkeen, mikä lisää niiden kestävyyttä ja ehkäisee vammoja. 

Saunan avulla voit poistaa myrkkyjä ihon läpi
Hien kautta elimistö poistaa lukuisia myrkkyjä, mukaan lukien kaupunkiympäristöissä yleisiä myrkkyjä, kuten arseenia, kadmiumia, lyijyä ja elohopeaa, sekä poistaa myös talijäämiä ja kuollutta orvaskettä. Säännöllinen saunakäyttö voi siis vähentää kroonista raskasmetallimyrkytystilaa, mikä voi pitkällä tähtäimellä myös lisätä elinikää. 

Vasta-aiheet ja rajoitukset saunakäynnille
Näiden rajoitusten ja verenpainepotilaiden saunassakäyntiä koskevien vasta-aiheiden lisäksi on kuitenkin vasta-aiheita raskaana oleville naisille ensimmäisellä ja toisella raskauskolmanneksella sikiövaurion riskin vuoksi, vanhemmille yli 60-vuotiaille, joilla ei ole aiemmin säännöllisesti saunassa. Kylpy voi olla vaarallinen alle 5-vuotiaille lapsille, jotka eivät ole vielä kehittäneet lämmönsäätelyjärjestelmäänsä. Epäspesifisten tulehduskipulääkkeiden ottaminen ennen saunaa vaikuttaa myös aikuisten lämmönsäätelyyn ja voi johtaa lämpöhalvauksen kehittymiseen. Siellä on myös ainoa turvallinen saunakäynnin tapa, joka on, että höyrysaunassa ei saa olla enempää kuin 3 käyntiä, joista kukin kestää 10-15 minuuttia, joiden välissä on oltava vähintään 10-15 minuutin tauko. 

Suosittu käytäntö sukeltaa jääveteen tai kastella päätäsi jäävedellä on tappava, koska se lisää haitallisten sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä. Höyrysaunat ovat vaarallisimpia vanhuksille ja sydän- ja verisuonitaudeista kärsiville, koska höyrysaunan happipitoisuus voi pudota 15-13 prosenttiin ja höyryn vaikutus keuhkoihin häiritsee merkittävästi hapen kulkeutumista sisäänhengitetystä ilmasta. veri, joka johtuu keuhkoalveolien pinta-aktiivisen aineen vaurioitumisesta. Kaikki tämä johtaa happinälkään ja siihen liittyviin terveysriskeihin erityisesti kotitekoisissa kylpylöissä ja saunoissa, joissa useimmiten rakentajien tietämättömyydestä johtuen ei ole höyryhuoneen ilmanvaihtojärjestelmää, joka takaa hengitetyn kaasuseoksen turvallisen koostumuksen säilymisen. höyrysauna. 

Ruoan ja alkoholin nauttiminen ennen saunaa, sen aikana ja välittömästi sen jälkeen lisää myös haitallisten terveysvaikutusten riskiä. 

Perustuu lääketieteellisten lehtien JAMA Intern Med, Complement Ther Med, Ann Med, J Sci Med Sport, J Environ Public Health materiaaleihin.