1. Sauna lievittää stressiä ja rentouttaa. 

Sauna tarjoaa ainutlaatuisen elpymisen tunteen (ehkä tämä vaikutus korostuu enemmän venäläisessä kylpylössä, vaikka se riippuu siitä, kuinka hyvin sauna tai kylpylä on lämmitetty ja miten pesurituaali suoritetaan). Itse asiassa voimakas lämpö toimii merkittävänä stressitekijänä kehollesi ja voi aiheuttaa hieman epämukavuutta. Kuitenkin tämä epämukavuus tuo oudosti mielihyvää - fyysinen stressi jotenkin lievittää henkistä ja fyysistä jännitystä, kun poistut kuumasta tilasta. 

Osittain tämä tapahtuu, koska saunassa käynti on katalyytti suuren määrän endorfiinien vapautumiselle aivoissa, mikä antaa sinulle hyvän olon ja kohotetun mielialan. 

Miten muuten sauna vaikuttaa psyykkiseen tilaasi? Saunominen edistää myös itsetutkiskelua ja tarjoaa mielen uudelleenkäynnistyksen tunteen, etenkin jos olet siellä yksin. Sauna on erinomainen tapa säännöllisesti irrottautua elämän häiritsevistä häiriötekijöistä. 

Ihmiset, joilla on säännöllinen pääsy saunaan tai kylpylään, tietävät, että tämä ajanviete on ihana hetki pohdintaan ja itsetutkiskeluun. Tuottavat ajatukset usein saavat alkunsa täällä. 

Kun kehosi todella lämpenee, tunnet menettäväsi kyvyn ajatella perinteisesti niin kuin olet tottunut. Astut jonkinlaiseen meditatiiviseen tilaan, josta voit saada tärkeitä oivalluksia. 

Lopulta tunnet olosi puristetuksi kuin sitruuna, mutta onnelliseksi. 

2. Sauna voi parantaa sydänterveyttä. 

Saunassa käyminen ei tarjoa vain maratonin suorittamisen iloa; tutkimukset osoittavat, että sauna tarjoaa samanlaisia ​​etuja myös sydänterveydelle - verenpaineen nousu ja kolesterolitasojen lasku. Sydänjärjestelmä toipuu yleisesti, mikä tarkoittaa sydänsairauksien hankkimisen tai kehittämisen riskin vähenemistä. 

Sydänlihaksen työ stimuloituu. Lämpö lisää sydämen sykettä. Saunassa kohtuullisissa lämpötiloissa sykkeenopeus voi nousta 100 lyöntiin minuutissa; kuumemmissa istunnoissa se voi nousta 150 lyöntiin minuutissa - yhtä paljon kuin juoksemisen aikana. Korkeamman sykkeen lisäksi kalorinkulutus kasvaa myös. 

Usein ajatellaan, että verenpaine laskee saunassa, koska lämpö laajentaa verisuonia, mutta todellisuudessa lämmitetyssä saunassa verenpaine nousee ja laskee sitten alkuperäisen tason alapuolelle, kun poistut lämmitetystä tilasta. 

Ajan myötä saunassa käynti vaikuttaa myönteisesti verenpaineeseen. Yksi tutkimus osoitti, että miehet, jotka käyvät saunassa 4-7 kertaa viikossa, ovat puolet vähemmän alttiita korkealle verenpaineelle verrattuna niihin, jotka käyvät saunassa kerran viikossa. 

3. Sauna voi vähentää kroonista tulehdusta. 

Kun olemme sairaita, kehossa esiintyy tulehdusta, joka auttaa paranemis- ja toipumisprosessissa sairauden jälkeen. Kuitenkin pitkittynyt tulehdus on haitallista. Krooninen tulehdus tekee olomme huonoksi ja voi edistää sairauksia, kuten sydänsairauksia, diabetesta, syöpää, lihavuutta ja (kuten alla näemme) masennusta. 

Yksi tapa, jolla lääkärit havaitsevat kroonisen tulehduksen, on analysoimalla C-reaktiivisen proteiinin (CRP) tason veressä. Kohonneet CRP-tasot osoittavat tulehduksen voimakkuuden. 

Eräs tutkimus suomalaisista miehistä löysi yhteyden yleisempien saunavierailujen ja C-reaktiivisen proteiinin tason laskun välillä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että saunan käyttö voi myös lisätä tulehdusta vähentävän interleukiini 10 (IL-10) -nimisen proteiinin tasoa. 

4. Sauna ja höyrysauna voivat auttaa vähentämään masennustasoa. 

Krooninen tulehdus kehossa voi olla yksi (monista) masennuksen syistä. Kudostuhojen lisäksi krooninen tulehdus asettaa kehomme stressiin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että monilla vakavaa masennusta sairastavilla ihmisillä on myös krooninen tulehdus. On epäselv 

ää, aiheuttiko tulehdus heidän masennuksensa vai aiheuttiko masennus tulehduksen, mutta jos vähennät tulehdusta, masennustaso alkaa usein myös laskea. Siksi useat tutkimukset ovat osoittaneet, että säännölliset saunavierailut voivat parantaa mielialaasi. 

5. Sauna, samoin kuin kylpy, voi auttaa vahvistamaan immuniteettia. 

Esimerkiksi eräs tutkimus osoitti, että ihmiset, jotka istuivat saunassa 95 asteen lämpötilassa 15 minuuttia ja ottivat sitten 2 minuutin viileän suihkun istunnon jälkeen, kokivat havaittavan leukosyyttien lisääntymisen. Immuunijärjestelmää vahvistava vaikutus voi (osittain) selittää, miksi säännölliset saunassa kävijät sairastuvat harvemmin flunssaan ja voivat jopa välttää keuhkokuumeen muutoin samankaltaisissa olosuhteissa. 

Here is the translation of the text to Finnish: 

6. Sauna voi lisätä ihmisen kasvuhormonitasoja. 

Ihmisen kasvuhormoni on juuri se hormoni, jota tarvitsimme lapsina. Kuitenkin aikuisina tarvitsemme edelleen tätä hormonia pitääksemme kehomme hyvässä kunnossa. Kasvuhormonin väheneminen johtaa lihasten massan vähenemiseen, rasvan kertymiseen, väsymykseen, unen ongelmiin ja libidon vähenemiseen. Säännöllisen voimaharjoittelun ja asianmukaisen ravinnon lisäksi saunassa istuminen voi auttaa ylläpitämään kasvuhormonin tason optimaalisena aikuisiällä. Tutkimukset osoittavat, että ihmiset, jotka viettävät aikaa kohtalaisen kuumassa saunassa, kokevat sen jälkeen kasvuhormonitason nousun. Esimerkiksi eräs tutkimus osoitti, että ihmiset, jotka istuivat saunassa 80 asteen lämpötilassa kahden 20 minuutin session ajan, erillään 30 minuutin tauolla, kokivat välittömästi viisinkertaisen kasvuhormonitason nousun. Yhdistämällä säännölliset saunakäynnit säännölliseen voimaharjoitteluun saat voimakkaan, terveellisen ja luonnollisen hormonien cocktailin, mukaan lukien kasvuhormoni. 

7. Sauna voi lisätä insuliiniherkkyyttä. 

Jos kamppailet esidiabeteksen tai tyypin 2 diabeteksen kanssa, sauna voi olla toinen aseesi verensokerin hallitsemiseksi. Vaikka täällä tehdyt tutkimukset ovat vielä melko spekulatiivisia ja niitä on tähän mennessä tehty vain hiirillä, ne kertovat meille, että koko kehon hypertermia voi auttaa lisäämään lihasten herkkyyttä insuliinille. Kuitenkin tarvitaan lisätutkimuksia tämän päätelmän vahvistamiseksi. 

8. Sauna ja parantunut kestävyys urheilijoille 

Jos olet kestävyysurheilija - juoksija, pyöräilijä tai uimari - säännölliset saunakäynnit voivat parantaa kestävyyttäsi. Eräs tutkimus osoitti, että urheilijat, jotka viettivät 30 minuuttia saunassa kahdesti viikossa, pystyivät juoksemaan pidempään ennen uupumuspistettä verrattuna urheilijoihin, jotka eivät käyneet saunassa. 

Tämä etu voi olla erityisen havaittavissa, jos juokset kuumassa säässä (tai aiot osallistua kilpailuihin kuumassa ilmastossa). Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että säännölliset saunakäynnit voivat lisätä kehon vastustuskykyä kuumuutta kohtaan ja auttaa sinua sopeutumaan harjoitteluun kuumissa olosuhteissa. 

9. Sauna voi auttaa ylläpitämään ja lisäämään lihaksiston massaa 

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset, jotka käyvät säännöllisesti saunassa, menettävät vähemmän lihasmassaa ja joissakin tapauksissa lisäävät lihaskasvua verrattuna niihin, jotka eivät käytä saunaa. Miksi näin tapahtuu? Kuten edellä mainittiin, sauna voi lisätä kasvuhormonin tasoa, joka on tärkeä rooli proteiinisynteesissä, jota kehomme käyttää lihaskudoksen luomiseen ja ylläpitämiseen. Toinen tapa, jolla sauna voi auttaa säilyttämään ja lisäämään lihaksiston massaa, on lisätä lämpösokkiproteiinien (HSP) määrää kehossamme. Kun lihaksemme kokevat stressiä, lämpösokkiproteiinit auttavat vähentämään lihasten menetystä, edistäen vaurioituneiden lihasten palautumista ja taittaen proteiineja proteiinisynteesin aikana. Fyysiset harjoitukset voivat lisätä HSP-tasoa, kuten myös saunassa käyminen. 

10. Sauna on hetki yksinäisyyttä 

On tärkeää, että ihmisillä on joskus mahdollisuus olla yksin. Kuten sanotaan, olla itsensä kanssa. Ja missä tämä voisi tapahtua niin hyödyllisellä ja nautinnollisella tavalla kuin saunassa?